سرای مهر
عضو شبکه ی ستاره پردازان دانشگاه آزاد اسلامی سردشت 
قالب وبلاگ
 

بسم الله الرحمن الرحیم                                                                                                                                                                      

روش تدریس انشا وار یادیاری / کتاب جغرافیای پایه پنجم/ درس آشنایی با کشور عراق / تولید و تدوین : صفاجو

           

                                

اقدامات نخستین      

چون اين الگو نياز به عکس, وسايل مجسم , فيلم و ساير مطالب ديداري و شنيداري دارد.قبل از هرچیزی عکس ها ، فیلم هایی که در رابطه با جغرافیای انسانی ، طبیعی و سیاسی کشور عراق و نیز کره ای جغرافیایی و نقشه ی جهان و نقشه هایی از عراق  (سیاسی ، طبیعی ، انسانی ) را تهیه می نمایم.

آن گاه کتاب جغرافیای پایه پنجم ، آشنایی با کشور عراق را باز کرده ومطالعه می نمایم. همچنان که در جلسه ی قبل کلاس ، به دانش آموزان توصیه کرده بودم که از منابع مختلف مانند سامانه های اینترنتی و  کتاب هایی که هر گونه اطلاعاتی از عراق در آنها وجود دارد یا روزنامه ها و افراد مطلع و آشنا نسبت به عراق ، از عراق آگاهی های کسب کنند. خودم نیز همانگونه به کسب آگاهی های لازم از منابع گوناگون ، درباره ی کشور و مردم عراق می پردازم.

سپس کتاب راهنمای معلم در تدریس را باز کرده و مطالب مربوط به چگونگی نحوه ی ارائه ی این موضوع را مطالعه کرده و نکات کلیدی آن را یادداشت می نمایم و سپس براساس نکته هايي که در کلاس  استاد آذري - روش ها و الگوهاي نوين تدريس با تأکيد   بر دوره ي ابتدايي و نيز بررسي هاي کتابخانه ايي که از سه نويسنده ي ارزشمند کشورمان خانم ليلا بهمئي -  آقاي محرم آقا زاده و خانم سهیلا حاج اسحاق- يادگرفته ام ،  با توجه به روش یادیاری  ، طرح درسي انشاوار برای موضوع آشنایی با کشور عراق  تولید و تدوین مي نمايم. اميد که مفيد واقع گردد.

در کلاس درس

قبل از تدریس ( 7 دقیقه )

       نام و یاد خدا را با نوشتن   " به نام یکتای بی همتا " بر روی قسمت وسطی بالای تابلو ، بر زبان ها و دلها جاری می سازم که آیه  مبارک" الا بذکر الله تطمئن القلوب " را عملاً تجربه کرده باشیم ، سپس با فاصله ی  50 میلی متر در پایین ترش    سمت راست : روز و تاریخ  جلسه و درسمت چپ نام درس و موضوع را یادداشت می نمایم.

 با گفتن  " بسم الله و بالله و به ی نستعین " از ذات لایزالش توفیق طلبیده و  سپس سلام و احوال پرسی کرده و از اقداماتانجام گرفته شان قبل از ورود به کلاس و آغاز درس جدید ، سئوالاتی کوته پاسخ می پرسم.

     آن گاه رسانه های آموزشی لازم را روی میز آموزگار قرار می دهم و از دانش آموزان هم می خواهم که هرگونه ، کارافزاری را که فکر کرده اند برای موضوع آشنایی با کشور عراق مفید وکاربردی واقع می شود و با خود آورده اند را روی میز آموزگار با نظم و دقت قرار دهند. پس از پایان این اقدام ، از دانش آموزان می خواهم در 4 گروه از قبل تعیین شده شان قرار بگیرند  و چینش کلاسی را به گروهی و با توجه به در دید بودن تابلوی آموزشی ، به چینش گروهی تغییر دهند.

  پس از بررسی کارافزارهای آورده ی دانش آموزان ،  از گروهها می خواهم هر گروه یک سرگروه انتخاب کند . از سرگروهها می خواهم که نقشه ها و عکس ها و نقاشی های مربوط به کشور عراق را بر روی دیوار کلاس و در صورت لزوم بر روی تابلوی کلاس نصب کنند.خودم نیز به مرتب کردن ، میز آموزگار و در معرض دید قرار دادن کره ی جغرافیایی و تلویزیون کوچکی که متصل به   Lcd  و نیز  Dvd پخش داخلی و بلندگوهایی روی دستگاه است می پردازم.قبل از شروع تدریس ، لوح فشرده ی Dvdحاوی عکس ها و فیلم ها یی را که در مورد کشور عراق است داخل دستگاه می گذارم ولی فعلاً دستگاه را روشن نمی کنم.

 

 

نگارخانه عراق

 

                

ارائه ی تدریس ( 35 دقیقه )

     در این مرحله قبل از هر اقدامی از دانش آموزان می خواهم که توجهشان را  معطوف کنند به هر چیزی که در مورد یادگیری درس جدید ، در کلاس وجود دارد و یاری رسان شان است. و در ضمن توجه نسبت به به یادسپاری و یادداشت برداری در مراحل گوناگون تدریس ، اقدام نمایند.

پس از 2 دقیقه ،  کره ی جغرافیایی روی میز را بلند کرده و به کنار هر گروهی می برم و از آنها می خواهم که کره را بچرخانند و نقشه ی کشور عراق را بیابند و به طور مقدماتی با کشور عراق آشنا شوند.

سپس کنار نقشه ی جغرافیای سیاسی ، طبیعی کشور عراق ، که دانش آموزان روی تابلو چسبانده اند ، قرار می گیرم  و از هر گروه ، یکی از دانش آموزان  را صدا می زنم تا که هریک دقت کنند و موردی از شهرهای مهم ، ناهمواری ها ، رودها ، جلگه ها ، بیابان ها و ..... را بیابند و با صدای رسا نام ببرند. ضمناً به کارافزارهای خودشان نیز توجه نمایند.( نسبت به یادسپاری ، یادداشت برداری و هر گونه اقدام مفیدی که به یادیاری این مورد کمک رسان شان باشد ، یادآوری می کنم.)

 دستگاه را روشن می نمایم و  فیلمی 2 دقیقه ای را از جغرافیایی سیاسی ، طبیعی کشور عراق نشان می دهم و آن گاه عکس هایی باکیفیت بالا را از جغرافیای طبیعی کشور عراق را نیز نشان شان میدهم ، سپس از گروهی که در مورد جغرافیای طبیعی کشور عراق ، متنی تهیه کرده می خواهم که به انتخاب سرگروهشان ، یک نفر به مدت 3 دقیقه متن را با صدای رسایی بخواند. ( نسبت به یادسپاری ، یادداشت برداری و هر گونه اقدام مفیدی که به یادیاری این مورد کمک رسان شان باشد ، یادآوری می کنم.)

پس از خواندن متن ، از آنها می خواهم ، نکات یادداشتی شان را به دیگر اعضای گروه نشان دهند و با هم جمله هایی جدید در مورد جغرافیای طبیعی عراق در مدت زمان 3 دقیقه بنویسند.

دانش آموزان گروه اول : بین النهرین در عراق کنونی واقع است که جلگه ای حاصل خیز بین دو نهر ( رود) است که آب و هوایی مثل آب و هوای خوزستان ایران دارد.

گروه دیگر نوشته بودند : شمال عراق ، از لحاظ آب و هوایی ، خوش آب و هواتر از دیگر نقاط عراق است و از این لحاظ مثل  شمال ایران برای مردم عراق محبوب است. همانگونه که بغداد پایتخت عراق است ، هه ولیر ( اربیل ) پایتخت اقلیم کوردستان و شهر مهم تجاری و مسکونی و سیاسی عراق به شمار می رود.

گروه سوم : تنها راه ارتباطی دریایی آزاد عراق همان کناره های خلیج فارس است و از طریق شط العرب به خلیج فارس دسترسی دارد .پس شاهراه آبی ارتباط با خارج ، خلیج فارس ایرانی هاست.

گروه آخر : بیشتر خاک بیابانی عراق در مرکز ، غرب و قسمتی در جنوب آن قرا دارد و آب و هوای گرم و خشک این مناطق ، آدم را به یاد مناطق مرکزی و جنوبی ایران می اندازد. کم باران و خشک .

از گروه دوم باز : ایران همسایه ی شرقه ،  سوریه با اردن که غربه ، ترکیه نیز شماله ، کویت و عربستان  در جنوب شدن پسرخاله!!!

در مرحله ی بعد ، کوته فیلمی 4 دقیقه ای از جغرافیایی انسانی ، عراق و عکس هایی مرتبط را با دستگاه نشان شان می دهم. سپس توجهشان را به نقشه ی انسانی را که قبلاً بر روی تابلو نصب شده بود ، متمرکز می کنم. مثل مرحله ی قبل از گروهی که در مورد وضعیت جغرافیای انسانی عراق کار کرده بودند ، خواستم اقدامات شان را ارائه بدهند. محمد  که مادرش عرب بغدادی است و پدرش هنگام بازرگانی در بغداد با او ازدواج کرده بود. با لباس بلند عربی بلند می شود و بر روی سکوی کلاس می رود و با لهجه ی دل نشین بغدادی ، به عربی با دانش آموزان خوش و بش می کند. دانش آموزان چون چیز خاصی نفهمیده اند با صدای بلند می خندند. محمد از عرب های عراق ، آداب و رسوم شان و اعتقادات شان و نکات تمرکز تراکمی شان سخن می گوید.

آن گاه هاوری با لباس زیبای کردی ( کاوه پانتول ) به روی سکو می رود، با لهجه ی کوردهای بابانی ( سلیمانیه ای ) با دانش آموزان خوش و بش می کند .  دانش آموزان مفهوم بیشتر سخنانش را می فهمند ولی با لهجه ی موکریانی خاص سردشتی ها ، به او پاسخ می دهند. هاوری  سورانی های ( فقیانه ها) روی لباسش را محکم می کند و از نزدیکی فرهنگ کوردهای عراق با کوردهای ایران سخن می گوید و تنها کوردهای ایزید دین را وجه تمایز کوردهای عراقی از ایرانی بیان میکند که با راهنمایی های من موضوع بیشتر شکافته می شود. 

 سینا می آید او می گوید آشوری بلد نیست حرف بزند ولی چون در مورد آشوری ها و کلدانی ها تحقیق نموده ، تحقیقاتش را با انشای خودش ، خلاصه وار می گوید. البته یک عکس اینترنتی و یک فایل صوتی از سرودی آشوری هم ارائه می کند.

یاشار که تورک زبان است و سال هاست پدرش در اداره ی محیط زیست سردشت ، خدمت کرده و کوردی را هم خوب می فهمد ،کت و شلوار پوشیده ، با هیجان خاصی روی سکو می رود و می گوید در عراق ترکمن وجود دارد ولی تعدادشان کم است و کمیت  ( اقلیت ) محسوب می شوند . من ترکمنی بلد نیستم ولی گفتم صحنه را خالی نکرده باشم.- همه می خندند.- به هرحال در مورد ترکمن ها ی عراق پرسیده ام و به این ترتیب یاشار هم از تورکمن ها می گوید.

از فعالیت دانش آموزان تشکر می کنم و این بار هم از آنها می خواهم که جمله های نو و به یاد ماندنی را بنویسند.

-         در عراق هم باید یک سال را به نام سال اتحاد ملی نام گذاری کرد تا ملت های عرب ، کورد ، آشوری ، تورکمن و ... با هم اتحاد داشته باشند.

-      آشوری های عراق هم مانند آشوری های ایران ، پیرو مذهب مسیح اند و بیشتر کوردها و عرب های و تورکمن های عراق هم مانند هم زبانان ایرانی شان ، بر دین اسلام اند.

-      کوردهای عراق ، همسایه ی کوردهای ایران اند. آنان که به سردشت نزدیک اند لهجه ی موکریانی ، آنهایی که به بانه نزدیک اند بابانی و آنها که به سلماس نزدیک اند شوکاکی صحبت میکنند.

-         عرب های عراق ، چون بیشتر شیعه مذهب اند ، با عرب های ایران بیشتر احساس ، همزبانی و هم کیشی می کنند.

سپس کنار نقشه های محصولات کشارزی و دامی و پیشه های مردم عراق که روی تابلو از قبل نصب شده ، قرار می گیرم و  با نشان دادن هر نقطه از عراق ، محصولات کشاورزی ، دامی و پیشه های مردم آن نقطه را نکته وار ذکر می کنم.

مثل دفعات قبل ، دستگاه را روشن می کنم و به نمایش فیلم و عکس از محصولات و شغل ها ی نقاط مختلف عراق می پردازم و سپس به نوشته های دانش آموزان گوش می کنم.

-         خرمای سیاه عراق ، محصول صادراتی عراق سیاه ( عراق الأسود ) است !!!

-         عراقی های بادیه نشین ، بیشتر دامدارند.

-         شهر نشینان عراق بیشتر سرگرم کارهای اداری اند. و بندری ها سرگرم انبار داری و صید ماهی هستند.

-         نفت عراق  ، یکی از مهم ترین سرمایه های ملی آن کشور است.

      حال 2 دقیقه به دانش اموزان استراحت می دهم و از دانش آموزان می خواهم پس از پایان زمان استراحت کلاسی ، هر گروه  جمله ای به یاد ماندنی و در حد امکان خنده دار در مورد عراق با همکاری همدیگر بنویسند.

-         خرما بده بابا ، خسته شدم از مربا !!!

-         نفت ، ثروت ملی خودمونه ، آمریکایی غارتگر سرمایه مونه !!!

-         مردم دنیا ، عراق را  با عداوت  ، رعب ، اذیت و قـتل و عام وحشیانه ی کوردها و شیعیان توسط صدام و بعثی ها می شناسند!!!

-         خد را شکر که بغداد ، پایتخت بیداد و ستمگری های صدام نماند.

-      کوردها ، آشوری ها ، تورکمن ها و عرب های عراق را اگر چهار جهت اصلی جغرافیایی در نظر بگیریم می شود ،  کورد : شمال  -  آشوری :  شرق – تورکمن : غرب و عرب : جنوب عراق!!!

-         ژیار می گوید بر اساس تحقیقی که من نموده ام  : کشور عراق را گهواره تمد ن بشریت دانسته‌اند.

بعد از ارائه ی این جملات از دانش آموزان می خواهم که  متن درس را با دقت بخوانند و زیر نکته های مهم و کلیدی خط بکشند و به صورت گروهی، پاسخ هر پرسش داخل متن ، را با مداد قرمز ، نکته وار و خلاصه کنارش بنویسند.

بعد از چهار دقیقه ، برای تثبیت بهتر مطالب و نیز سنجش دانش آموزان ، چند سئوال کوتاه پاسخ را- با در نظر گرفتن ابعاد مختلف سنجش – از آنها می پرسم.

از دانش آموزان می پرسم چه کسی می تواند نکات مهم این درس را که در متن اصلی کتاب وجود دارند ، روی تابلو ی آموزشی بنویسد؟

بیشتر دانش آموزان دستهایشان به نشانه ی آمادگی بالا می رود. / از عمق دل خدا را هزاران مرتبه شکر می کنم.

ژینه ر : زود زود تکرار می کند ، آقا من بگم ؟!

از هیجان مثبت و بالای ژینه ر بهره می گیرم .

بیا پسرم

ژینه ر برمی خیزد و ماژیکهای آبی و سیاه  را از روی میز آموزگار برمی دارد.

با رنگ سیاه نکاتی را  روی تابلو  می نویسد و بعد با ماژیک آبی پاسخ هر یک را در جلوی خودش می نویسد.

 

    نام کشور : عراق           پایتخت :  بغداد      نوع حکومت : جمهوری فدرال     مساحت : ۴۳۸،۳۱۷ کیلومتر مربع               جمعیت : ۳۰ میلیون نفر         دین رسمی:  اسلام              زبان رسمی : عربی و کوردی           شهرهای مهم : بغداد - بصره – کرکوک – اربیل - سلیمانیه - خانقین                شهرهای زیارتی : کربلا – نجف - سامرا - خانقین             محصولات صاداراتی: نفت و خرما

رودهای مهم : دجله - فرات – شط العرب            سال استقلال : ۱۳۱۱ آب و هوا : در شمال شرقی معتدل کوهستانی و سردسیر – در جلگه ها معتدل و مرطوب در بیشتر نقاط گرم و خشک

سپس ادامه داد بیشتر سرزمین عراق پست و هموار و گرمسیری است. غرب عراق کویر است و شرق آن جلگه‌های حاصلخیز. ولی بخشی از کردستان عراق (شمال شرقی) کوهستانی و سردسیر می‌باشد.

و سپس توسط من و همه ی شاگردان تشویق می شود.

ژینه قبل از نشستن می گوید : آقا ،   آیا مام جلال طالبانی رییس جمهور و آقای هوشیار زیباری وزیر امور خارجه واقعاً کورد هستند؟!

رئیس جمهوری عراق " جناب مام جلال طالبانی"

که دارای پیشینه ی ایران دوستی و مبارزه با رژیم بعث منحوس هستند و در میان گروههای دیگر عراق به الاستاذ الاکرم " استاد گرانمایه " از ایشان یاد می شود و در رفع بسیاری از مشکلات عراق کنونی پیشقدم و دارای طرح نجات از بحران ها هستند.

                                         مام جلال طالبانی          jalal talibani president

 

وزیر امور خارجه ی عراق " جناب کاک هوشیار زیباری "

هوشیار زیباری 

من هم به علامت تأیید می گویم : آری ، ژینه رجان ، اکنون کوردها نقش خیلی مهمی در تعیین سرنوشت جدید عراق دارند.

 بفرما بنشین  خیلی ممنون.

 

بعد از تدریس ( 8 دقیقه )

از همه ی دانش آموزان می خواهم که در منزل نقشه ی سیاسی ، طبیعی عراق را با ذکر جزئیات و در ابعاد بزرگتر و تمام رنگ شده و دقیق ترسیم کنند.ضمناً بهترین نقشه در جلسه ی بعد انتخاب و بر دیوار کلاس نصب خواهد شد.

در منزل ، از درس نکته برداری کنند و  به یاد بسپارند . درجلسه ی بعد ،  به یاد ماندنی ترین نکته ها را به کلاس بیاورند تا بعد از انتخاب ، در نشریه دیواری کلاس و در قسمت جغرافیا نصب و در دید همگان قرار گیرد.

به دانش آموزان و گروههای برتر در این زمینه ، یک نمره ی مستمر تشویقی داده خواهد شد.

مطالب مهم مثلاً نام رودها و شهرهای مهم ، دین و  زبان رسمی ، پایتخت ، محصولات صاداراتی و ..... به یاد بسپارید که در جلسه ی آینده از شما خواهم پرسید. ضمناً هر مشکلی در این ارتباط داشتید می توانید با همکاری یکدیگرحل نمایید و اگر لازم دیدید. قبل از شروع جلسه ی بعد ، با من مطرح کنید.               

در پایان جلسه، متن سرود ملی عراق را که به فارسی ترجمه شده است و از منبع ویکی پدیای فارسی تهیه کرده بودم در اختیار سرگروه ها قرار می نهم و به آنان توصیه می کنم که در اولین فرصت خارج از مدرسه که همه ی اعضای گروه در کنار همدیگر قرار می گیرند متن را سرگروه با صدای رسا برای گروه بخواند.-(صدای هیجان دار  دیگر دانش آموزان که می گویند به من هم نشون بده سرگروه ، از همه ی کلاس شنیده می شود.)

سرود ملی عراق

میهن من، میهن من!

درخشش و زیبایی

سرافرازی و نیکی

در کوه و دشت توست!

زندگی و رستگاری

شادکامی و امید

در آسمان توست!

آیا روزی خواهد رسید که ببینم تو را

در صلح و آسایش؟

و در رفاه و پیشرفت؟!

آیا خواهم دید تو را

در اوج آسمان‌ها

آنقدر که به ستارگان برسی؟!

میهن من، میهن من!

فرزندان تو خستگی‌ناپذیرند

آرمانشان یا استقلال توست

ویا اینکه بمیرند و زنده نباشند!

ما شربت مرگ را خواهیم نوشید

اما هرگز برده دشمنان خود نخواهیم شد.

ما به یقین نمیخواهیم

ذلت و خواری ابدی را

و نه زندگی مالآمال از سیه‌روزی را

ما چیزی را نمیخواهیم

جز اینکه عظمت و شکوهمان را بازگردانیم

میهن من، میهن من!

شمشیر و قلم نماد و مظهر ماست

و نه نزاع و اختلافات!

افتخار و پیمان ما

و خدمتی که به انجام برسانیم

ما را به تکاپو وا می‌دارد!

افتخار ما

دلیلی شرافتمندانه است

و پرچمی برافراشته‌

ای که تو همه نیکی هستی!

بر بلندمرتبگی تو

و چیرگی بر دشمنانت

میهن من، میهن من!

                 

تولید و تدوین : هادی صفاجو

پي نوشت

-         از استاد آذري به خاطر ارائه ي شيوه هاي توانمند و فعال سازي دانشجويان سپاسگزارم.

[ یکشنبه بیست و نهم خرداد 1390 ] [ ] [ صفاجو ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست.

به وبگاه سرای مهر ستاره پردازان دانشگاه آزاد اسلامی سردشت بسیار خوش آمدید.
این وبلاگ در راستای حرکت گروهی دانشجویان رشته ی آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی سردشت و به منظور شکل دادن کانالی برای حضور در فضای مجازی و به اشتراک گذاشتن تجربیات فردی و گروهی و انجام بخشی از کار عملی درس الگوهای نوین یاددهی – یادگیری زیر نظر استاد رئوف آذری ایجاد شده است که امید می رود مراجعان محترم کاستی های آن را در قسمت نظرات وبلاگ نوشته و یا به آدرس ایمیلم ارسال نمایند.هم چنین لطفاً با ارسال تجربیات موفق و ارزشمندتان در حوزه ی تعلیم و تربیت و نیز در راستای توانمند سازی معلمان و اثربخش نمودن فعالیت های این صنف در جامعه ، شبکه ی گروهی ما را صفای بیشتری بخشید.

آدرس ارتباطی : ایران – آذربایجان غربی – سردشت – دانشگاه آزاد اسلامی – گروه آموزش ابتدایی(شبکه ی ستاره پردازان)

adress mail : amouzgar89@yahoo.com
امکانات وب
**** *** ****